آبگرم معدنی ورتون سگزی شهرستان کوهپای

آبگرم معدنی ورتون سگزی شهرستان کوهپایه ( دهکده گل سرخ)
یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان چشمه آب گرم ورتون است. که در فاصله 120 کیلومتری شمال غربی شهر وزرنه قرار و در تور یک روزه برگذاری آن امکانپذیر است.  قدمت چشمه آب گرم ورتون متعلق به دوران صفویه است و مورد استفاده پادشاهان و حاکمان آن زمان بوده است. این مکان شامل حمام‌ها، چشمه‌های آبگرم ساده و معدنی و ساختمان سنگی حوض مراد است. چشمه‌های آب گرم معدنی این مکان، برای تسکین دردهای مفاصل، نقرس و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. حمام‌ها و حوضچه‌های این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۰ مرمت و بازسازی شدند و همه روزه پذیرای مسافران گرامی است. این چشمه در سال ۱۳۸۷ به عنوان یک اثر تاریخی، ثبت ملی شد. چشمه آب گرم ورتون در ۳۵ کیلومتری شهر اصفهان و در روستای ورتون واقع شده است. علاقه مندان به زمین شناسی هم می توانند در این محل با انواع ساختمان های زمین شناسی مانند چین خوردگی و لایه بندی در سنگهای رسوبی و فسیل و چگونگی تشکیل غارآهکی و رسوب آهک در محل خروج آب از چشمه معدنی در حال حاضر را نظاره گر باشند .

eco camp parig varzaneh

eco camp parig varzaneh

چشمه آب گرم ورتون باحمام‌هایی به سبک دوره صفویه در 35 کیلومتری  راه اصفهان نائین در روستای ورتون قرار دارد که استحمام در آب این چشمه بیماری های همچون دردهای عصبی و رماتیسمی را تسکین می دهد و می توان از آن برای آب درمانی نیز استفاده کرد.
به گزارش ایمنا، چشمه هاي آبگرم از جمله منابع و جاذبه هاي ژئوتوريسم دردنيا و داراي ارتباط مستقيم با گردشگري درماني هستند. به لحاظ تعدد و پراكنش مناسب چشمه هاي آبگرم درايران اخيرا توسعه و تجهيز اين دسته از منابع و جاذبه ها مورد توجه سياستگذاران بخش گردشگري واقع شده که چشمه آبگرم ورتون نيز به عنوان يكي از چشمه هاي آبگرم استان اصفهان در این فرايند برنامه ريزي توسعه قرارگرفته است.
 . در این منطقه حمام‌هایی به سبک دوره صفویه وجود دارد که بیشتر آن‌ها مخروبه‌اند ولی برخی از آن‌‌ها سالم بوده و مورد استفاده مراجعه‌کنندگان قرار می گیرند.
 علاوه بر آب گرم ورتون قرارگیری این چشمه در تپه های مشرف بر دشت ورتون تا زفره از دیگر جاذبه های این منطقه است. آب گرم چشمه های این منطقه، معدنی و از دسته آب های کلروره بی کربناته و سولفاته گرم است،که از آن در درمان بیماری هائی همچون دردهای عصبی و رماتیسمی استفاده می شود و براساس تحقیقات پزشکی ، می توان با استفاده از اینگونه آب ها، به روش هیدروترابی(آب درمانی)، در درمان بیماری ها، نتیجه بهتری بدست آورد.
 
تحقیقات پزشکی نشان می دهد نوشیدن مقدارکمی از این آب، موجب ازدیاد ترشحات معده وتأثیر بر دستگاه گوارش از طریق ازدیاد تبادلات بافتی می                  شود. وجود سدیم در ترکیب آن خاصیت ملین دارد و سرانجام به سبب وجود آهن در ترکیب آن در درمان کم خونی موثر است.
 
استفاده از گل و لای آب این چشمه‌ها، در درمان برخی بیماری ها مانند درد مفاصل، عرق النّسا (سیاتیک)، نقرس، کوفتگی ماهیچه‌ها و بیماری های پوستی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و در حقیقت می توان گفت آب های گرم معدنی، به عنوان داروهای شفا بخش طبیعی همواره مورد توجه وتوصیه پزشکان متخصص، در درمان بیماری های مختلف، قرار گرفته است .
 
به گزارش ایمنا، مراتب تأیید خاصیت درمانی آبگرم چشمه های این محل در "ماهنامه طب" دانشگاه تهران درج شده است و پژوهش ها نشان مي دهد این چشمه آبگرم با امتياز ۱۲۴ دررتبه يازدهم داراي قابليت توسعه متوسط در بين بيست چشمه آبگرم موجود در كشور ايران است

 

eco camp parig varzaneh

eco camp parig varzaneh

eco camp parig varzaneh

eco camp parig varzaneh

eco camp parig varzaneh

eco camp parig varzaneh

eco camp parig varzaneh

eco camp parig varzaneh

 

 

دانلود فایل پیوست